يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عبدالله فاضل لنکرانی

عبدالله فاضل لنکرانی
آيه الله عبدالله فاضل لنكراني درسال 1314ه.ق در لنكران ديده به جهان گشود. وي تحصيلات خود را تا مرحله اجتهاد از استادان خود ادامه داد و به خاطر اينكه فرد فاضلي بود بعد از افتتاح مسجد اعظم امامت اين مسجد به ايشان واگذار گرديد. از وي آثار زيادي به جا مانده است. عبدالله فاضل لنكراني در سال 1392ه.ق دار فاني را وداع گفت.گروه : علوم انساني رشته : الهيات و معارف اسلامي والدين و انساب : پدر عبدالله فاضل لنكراني، انسان مؤمن، خيّر و نيكوكاري به نام حاج بشير بود و بسيار مورد احترام مردم آن منطقه بود. ايشان زمينهاي زيادي داشت كه مردم از آن‏ها به نحوي بهره‏مند مي‏شدند. كمك‏هاي او به مستمندان، موجب شد كه در آن منطقه، از اعتبار ويژه‏اي برخوردار شود. در اوج فعاليت‏هاي ضدّ ديني كمونيستها، او با پاي پياده و با مشقّت فراوان خود را به سرزمين حجاز رساند و اعمال حج را به جاي آورد. يكي از خدمات بسيار ارزنده ايشان، ساختن مسجدي در آن منطقه بود. مادر وي از زنان مؤمن آن‏جا به شمار مي‏رفت كه همپاي همسرش در كمك به مردم نقش به سزائي ايفا مي‏كرد و به او علاقه بسياري داشت.اوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : لنكران از شهرهاي قديمي جمهوري آذربايجان (شوروي سابق) است كه قبلاً جزء كشور ايران به شمار مي‏آمد. اين منطقه، از سه طرف به كوهستان و جنگل منتهي مي‏شود و داراي آب و هواي بسيار لطيفي مي‏باشد. يكي از مناطق حومه لنكران، «اركوان» است.تحصيلات رسمي و حرفه اي : عبدالله فاضل لنكراني در حدود سال 1330 ه . ق .پس از رسيدن به سن بلوغ، از منطقه لنكران به شهر اردبيل آمدند و به مدت چهار سال در اين شهر اقامت داشتند و در طي اين مدّت، مقدّمات و ادبيّات عرب را نزد «شيخ قدرت الله (ره) » كه وي مردي عالم و متديّن بود، فرا گرفتند و بعد از اردبيل به زنجان هجرت نموده و مدّت 3 سال از علماي آن ديار كمال استفاده را بردند.فاضل در حدود سال 1337 هجري قمري، به شهر مقدّس مشهد، مهاجرت نمودند. ايشان در طيّ چند سالي كه در جوار مرقد مطهّر ثامن الحجج (ع) مسكن گزيده بودند، با عنايات خاصّ آن امام همام (ع) و سعي و تلاش خود، حدود 5 سال از محضر اساتيد بزرگي چون آيت الله آقازاده كفائي خراساني (ره) ، آية الله حاج شيخ مرتضي آشتياني (ره) و حضرت آية الله العظمي حاج آقا حسين قمي (ره) - ايشان جزو روحانيون و مجتهدين بزرگي بودند كه از پيشگامان مبارزه با رژيم منحوس پهلوي، مخصوصاً مبارزه با طرح اصلاحات اراضي و بي بند و باري آن رژيم بودند. - نهايت استفاده و فيض را بردند.در سال 1342 ه . ق. با ورود لنكراني به بلدة طيّبه قم، مرحله جديدي از زندگي ايشان شروع شد. در شهر مقدس قم به خاطر وجود علما و مراجع عظام شيعه و علاقه وي به كسب فيض از محضر علماي بزرگ، ترويج دين و گسترش احكام، معظم له همّت و تلاش بي وقفه خود را صرف تحصيل علم و تهذيب نفس مي‏كردند. در قم - كه مركز عشّ آل محمد (ص) است - از اساتيدي همچون حضرت آية الله العظمي حائري يزدي (ره) ، مؤسس حوزه علميه مقدسه قم، فقه و اصول را آموختند و نهايت فيض را از ايشان بردند. بعد از ورود حضرت آيت الله العظمي بروجردي (ره) به قم عبدالله الله فاضل لنكراني به حلقه درس ايشان پيوستند.استادان و مربيان : از استادان عبدالله فاضل لنكراني مي توان به موارد زير اشاره كرد: شيخ قدرت الله آيت الله آقازاده كفائي خراساني آيت الله حاج شيخ مرتضي آشتياني آيه الله حاج آقا حسين قمي آيه الله بروجردي آيه الله حائري يزدي هم دوره اي ها و همکاران : از همدوره ايهاي عبدالله فاضل لنكراني مي توان به آيات عظام بروجردي، كوه كمره اي و صدر اشاره كرد.همسر و فرزندان : همسر عبدالله فاضل لنكراني، صبيه مرحوم آية الله حاج سيد عبّاس فقيه مبرقعي رضوي، والد ماجد حاج سيد مرتضي فقيه است كه بانويي متديّن و مؤمن به شمار مي‏رود. حاصل اين ازدواج 4 پسر و 5 دختر را در بر داشته است. از ميان فرزندان فاضل لنكراني كه توانست با سخت كوشي و تلاش فراوان منشأ خدمات بسيار ارزنده‏اي براي اسلام و مسلمين شود، حضرت آية الله العظمي حاج شيخ محمّد فاضل لنكراني(مدّظلّه) مي‏باشد كه از مراجع تقليد جهان تشيّع به حساب مي‏آيد. زمان و علت فوت : عبدالله فاضل لنكراني ، مردي كه لحظه لحظه عمر بابركت خود را صرف اصلاح و ارشاد مردم و تبيين مسائل فقهي و اصولي نمود و خود را وقف اسلام و مسلمين كرد، در تاريخ چهاردهم صفر المظفر سال 1392 هجري قمري، بعد از 78 سال عمر بابركت، دار فاني را وداع گفت و به ديار باقي شتافت بدن مطهّرش پس از تشييع باشكوه، در جوار مرقد مطهر كريمه اهلبيت، فاطمه معصومه (س) ، در مقبره شيخان قم به خاك سپرده شد. فرزند معظّم ايشان جناب حضرت آية الله محمد فاضل لنكراني (مدّظلّه) مي‏فرمايند: «پس از نه سال در اوايل پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران جنازه جواني را كه در جريان مسائل افغانستان به شهادت رسيده بود، به قم انتقال و در پائين پاي قبر مرحوم آيت الله لنكراني، قبري براي وي حفر كردند؛ در اين حال ديواره قبر ايشان فرو ريخت. ناگهان مشاهده كردند كه جسد مرحوم آيت الله لنكراني (ره) كاملاً سالم مانده و هيچ‏گونه تغييري نيافته است و بدون كفن در قبر وجود دارد. اين واقعه موجب شگفتي تمامي افرادي كه در تشييع شهيد شركت كرده بودند، گرديد.» آيت الله فاضل مي‏فرمايند: «چون پدرم از اصحاب خاصّ و نزديك آيت الله العظمي بروجردی (ره) بودند و در قضاء حوائج طلّاب و رسيدگي به مشكلات آنان، سعي و كوشش بسيار مي‏كردند، از اين چنين مقام معنوي در پيشگاه خداوند متعال برخوردار هستند.»( فعاليتهاي آموزشي : زماني كه مرحوم آيت الله بروجردي، مسجد اعظم را ساختند، به خاطر علاقه زياد به عبدالله فاضل لنكراني ايشان را به امامت جماعت مسجد اعظم منصوب كردند؛ اين در حالي بود كه عدّه‏اي با اين امر مخالف بودند. لنكراني ، در طي سالهايي كه در قم سكونت داشتند با شور و اشتياق وصف‏ناپذير به تحصيل و تدريس روي آوردند، به نحوي كه اندك زماني بعد تدريس متون فقه و اصول را در كنار حرم مطهّر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد عبد اللهي - كه در جنب دفتر آيت الله فاضل قرار داد - شروع كردند. همچنين تدريس خارج فقهي كه چند سال داشتند، طلّاب زيادي از اين منبع كسب علم نمودند كه مي‏توان به مرحوم حاج شيخ مهدي هادوي (ره) و آقاي واعظي اشاره كرد.فاضل، با زحمات و تلاشهاي بي وقفه و علاقه وافر به تحصيل علم، توانستند به مقام علمي بالائي برسند. در زمان ايشان، علماء و مراجع بزرگي همچون حضرات آيات عظام: بروجردي (ره) ، كوه كمره‏اي (ره) ، صدر (ره) و... بودند و اين مرد پر تلاش، توانست خود را به مرحله اجتهاد برساند .ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : از هنگام ورود عبدالله فاضل لنكراني به قم، مجلس روضه‏اي صبح جمعه‏ها در منزل ايشان تشكيل مي‏شد، در اين مجلس، علماي بزرگي چون: حضرت امام خميني (ره) ، آيت الله بروجردي (ره) ، آيت الله گلپايگاني (ره) ، آيت الله سلطاني (ره) ،آيت الله قاضي (ره) و... شركت مي‏كردند.شاگردان : از شاگردان عبدالله فاضل لنكراني مي توان به شيخ مهدي هادوي و آقاي واعظي اشاره كرد.آرا و گرايشهاي خاص : عبدالله فاضل لنكراني از خصوصيات اخلاقي ويژه اي برخوردار بود: 1- اخلاص 2- شجاعت 3- رسيدگي به طلاب 4- ساده زيستي :در يك خانه محقر و كوچكي زندگي مي‏كردند كه اين منزل براي مرحوم آيت الله فاضل (ره) ، با داشتن فرزندان زياد بسيار كوچك بود، ولي ايشان با تمسّك به ساده زيستي ائمّه معصومين (ع) و علماي بزرگ، به اين منزل محقّر اكتفا مي‏كردند. 5- زيركي و كياست:از ديگر ويژگي‏هاي اخلاقي، مي‏توان به زيركي و كياست ايشان اشاره كرد. زماني كه عبدالله فاضل در لنكران بودند، كمونيستها فعّاليت‏هاي افراد مسلمان را به شدّت سركوب مي‏كردند. ايشان مجبور شدند كه 2 بار به ايران مهاجرت كرده و به لنكران باز گردند. وقتي كه مادرشان به رحمت ايزدي پيوست، آقاي فاضل (ره) در ايران بودند و سازمان ك.گ.ب (شوروي سابق) در تعقيب او بود و بارها تلاش كرده بود كه ايشان را دستگير كند ولي موفّق نشد تا وقتي كه آيت الله فاضل به رحمت خدا رفتند و مردم عكس ايشان را روي مزار مادرشان قرار دادند؛ بعد از اين جريان، سازمان جاسوسي شوروي سابق (ك.گ.ب) فهميد كه مرحوم حضرت آيت الله فاضل، فرزند اين زن مؤمن و متدين بوده است. و اين نشانگر از كياست و زيركي مرحوم آية الله فاضل مي‏باشد.آثار : ، الاحكام الواضحة ،تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة أحكام التخلّي والوضوء ، تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة الاجتهاد والتقليد ، تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة كتاب الطهارة فصل في المياه ، تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة، الاجارة ، تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة، الطلاق والمواريث ، تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة، القضاء و الشهادات ، تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة، النجاسات و أحكامها ، تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة، كتاب الحدود ، تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة، كتاب الخمس ، تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة، كتاب الصلاة ، تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة، كتاب القصاص ، تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة، كتاب المضاربة ، تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة، كتاب النكاح ، تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة، كتاب الوقف ، تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة،كتاب الحج «الجزء الأول» تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة،كتاب الحج «الجزء الثالث» تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة،كتاب الحج «الجزء الثاني» تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة،كتاب الحج «الجزء الخامس» تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة،كتاب الحج «الجزء الرابع» تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة،كتاب غسل الجنابة ,التيمم ,المطهرات ، نهاية التقرير في مباحث الصلاة «المجلد الاول» ، نهاية التقرير في مباحث الصلاة «المجلد الثالث» ، نهاية التقرير في مباحث الصلاة «المجلد الثاني»


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.